Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@06:42:01 GMT

روایت بازیگری که فرصت پلک زدن به مخاطب نمی‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۵۳۴۹

روایت بازیگری که فرصت پلک زدن به مخاطب نمی‌دهد

بازیگر "پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" گفت: من با کمک و راهنمایی‌های کارگردان و تلاش خودم سعی کردم کار درست را در این نمایش انجام دهم. در همین راستا روزی هفت، هشت ساعت برای این کار تمرین می‌کردم تا بتوانم از عهده این کار برآیم. مهمترین موضوع برای من در این نمایش انتقال حس روحی و بیان درست لحظات شخصیت نمایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثاق زارع که این روزها در نمایش "پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" در تماشاخانه «دیوار چهارم» بازی می‌کند، درباره این نمایش به ایسنا گفت: این نمایش یک اجرای تک پرسوناژ درباره فردی است که از کشور خود به کشور دیگری مهاجرت کرده و زندگی‌اش تحت تأثیر یک سری اتفاقات نژادپرستانه در آن کشور قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه "نویسنده، طراح و کارگردان این اثر علیرضا کوشک جلالی است و او تنها بازیگر این نمایش است" ادامه داد: نمایشنامه "پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" بر اساس واقعیتی است که حدود ۲۰ سال پیش در آلمان رخ داده است و زاده تأثیری است که آقای جلالی از آن اتفاق گرفته است.

زارع در ادامه گفت: این نمایشنامه سال ۱۹۹۹ جایزه بهترین نمایشنامه مردمی آلمان را دریافت کرده است و بیش از ۷۵۰ بار در دنیا با زبان‌ها، بازیگران کارگردان‌های متفاوت اجرا شده است، همچنین اولین بار است که در تهران اجرا می‌شود.

این بازیگر تئاتر درباره استقبال مردم از این نمایش گفت: استقبال از این نمایش بسیار خوب بوده است و تقریباً ۹۹ درصد از آدم‌هایی که به تماشای این اجرا نشستند، کار را دوست داشتند.

او با بیان اینکه "از نظر من این کار مونولوگ نیست" افزود: مونولوگ اجرای دیالوگی طولانی است که ممکن است در مدت زمان طولانی تماشاگر را خسته کند اما این نمایش، یک کار تک پرسوناژ است و کاری ست که بازی دارد و در این نمایش فرد جای چندین شخصیت بازی می‌کند و میزانسن‌های زیادی دارد که تماشاگر به هیچ عنوان به لحاظ بصری از دیدن آن خسته نمی‌شود.

زارع که در این نمایش با بازی متفاوتش تماشای این نمایش را برای مخاطب جذاب می‌کند، درباره اجرایش گفت: من با کمک و راهنمایی‌های کارگردان و تلاش خودم سعی کردم کار درست را در این نمایش انجام دهم. در همین راستا روزی هفت، هشت ساعت برای این کار تمرین می‌کردم تا بتوانم از عهده این کار برآیم.

او در ادامه توضیح داد: مهمترین موضوع برای من در این نمایش انتقال حس روحی و بیان درست لحظات شخصیت نمایش است. برای من خوشحال کننده‌ترین جمله از جانب تماشاگران که بارها در طول اجراهایم آن را شنیدم این است که یک لحظه هم تماشای این نمایش را از دست ندادند و حتی پلک هم نزدند. این موضوع خیلی برای من جذاب است که من یک ساعت به تنهایی روی صحنه هستم و تماشاگر حتی نتواند پلک بزند.

این بازیگر تصریح کرد: استقبال از این نمایش و جمله‌های خوبی که درباره آن شنیده می‌شود، نشانگر این است که آقای جلالی کارش را در نویسندگی و کارگردانی به خوبی بلد است و گویا من هم از عهده این کار بر آمده‌ام.

با توجه به اینکه علیرضا کوشک جلالی در آلمان زندگی می‌کند و اجرای این نمایش بر عهده گروه اجرایی آن است، این بازیگر درباره نحوه همکاری این کارگردان با گروه گفت: آقای جلالی در تمام کارهای خود یک مدتی به ایران می‌آیند و کار را با گروه خود تمرین می‌کنند، سپس زمانی که کار به نتیجه رسید با خیال راحت کار را به گروه اجرایی می‌سپارند.

او افزود: البته در تمام مدت طول اجرا ما با ایشان در ارتباط بودیم و از اجراها برای ایشان فیلم فرستادیم. آقای جلالی هم ما را راهنمایی می‌کنند. با توجه به اینکه من در این نمایش تنها بودم و کارگردان در بخشی از کار، کنارم حضور نداشت و من نیاز داشتم که کسی از بیرون هدایت کند و ایرادم را بگوید، کار را برایم سخت‌تر می‌کرد اما آن نقشی که باید، گفته شده بود و من باید خودم با تمرین زیاد به آن می‌رسیدم. علاوه بر اینکه در طول اجراها و روزها ارتباط من با آقای جلالی برقرار بود.

زارع با بیان اینکه " اجرای این نمایش بعداً قطعاً ادامه خواهد داشت" ادامه داد: اما با توجه به اینکه کار سختی است و من احتیاج به استراحت دارم، شاید سال بعد در شهرهای دیگر ایران یا کشورهای دیگر و یا در سالن دیگری درتهران اجرا داشته باشیم و همه این‌ها منوط بر این است که به توافقاتی که برای کار کردن است، برسیم.


طبق اذعان صاحب نظران اگر نمایش "پابرهنه …"در بخش رقابتی تئاتر فجر حضور داشت می‌توانست مورد توجه قرار بگیرد، بازیگر این نمایش در این باره گفت: خیلی‌ها به من هم گفتند که اگر این نمایش در بخش رقابتی بود، حداقل جایزه نمایش نامه و بازیگری را دریافت می‌کرد. اما متأسفانه ما نتوانستیم طبق قوانین بخش رقابتی تا قبل از مهر ماه اجرا داشته باشیم و از بهمن ماه اجرا رفتیم بنابراین شاید سال دیگر در بخش رقابتی شرکت کنیم.

این نمایش که پیش از جشنواره تئاتر فجر اجرای خود را در تماشاخانه "دیوار چهارم" آغاز کرده است، این روزها به اجرای خود همزمان با جشنواره در بخش تماشاخانه‌های خصوصی (به علاوه فجر) ادامه می‌دهد و چند اجرای محدود از آن باقی مانده است.

کوشک جلالی با نمایش دیگری از کشور آلمان در بخش بین الملل تئاتر فجر حضور دارد که در چند روز آینده برای اجرا به ایران می‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پابرهنه لخت قلبی در مشت تئاتر فجر 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۵۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو

به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما، ­اجرای نمایش‌های طنز یکی از بخش‌های مراسم آغازین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بود.
آقای حمید پارسا، نویسنده و بازیگر رادیو با حضور در استودیوی شبکه خبر گفت: من و آقای عضد در اسفند ماه سال گذشته نمایش کوتاهی را به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو جوان اجرا کردیم که با استقبال ویژه مخاطبان و مسئولانی که در آن مراسم حضور داشتند؛ مواجه شد که در افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ما درخواست کردند که دوباره آن نمایش را اجرا کنیم، با توجه به مهمان‌های آن مراسم مدل کار و شوخی‌ها را تغییر دادیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار را تغییر دادیم که مجدد در آن مراسم با استقبال مدیران و مخاطبان روبرو شد.

وی ادامه داد: نوشتن بسیار سخت‌تر از اجرا کردن است، چوت پایه اولیه کار با نویسنده است و اگر کار خوب از کار در نیاید، نویسنده را مقصرمی دانند و مثلا نمی‌گویند بازیگر‌ها به درستی کار نکردند ویا کارگردان خوب کارگردانی نکرده و همه آن را به متن تعمیم می‌دهند، متن اگر خوب باشد کار خوب پیش می‌رود (نویسندگی عرق ریزان مغز است) و نویسنده همیشه نمی‌تواند بلافاصله بنویسد و به این شکل نیست که بتوان در لحظه نوشت و همین طور باید بگویم که نوشتن طنز هم به مراتب سخت‌تر است، چون در طنز باید نویسنده کاری کند که مخاطبان بخندند.

پارسا افزود: بازیگری طنز هم سخت است، من سعی می‌کنم که تیپ نگیرم، چون من خودم را بازی می‌کنم و همین طور بازیگری طنز هم سخت‌تر است از بازی جدی، چون در طنز باز شما باید بتوانید لبخند و خنده را بر لبان مخاطبان بیاورید، یک نکته دیگری که باید بگویم این است که من فقط متنی که خودم نوشته باشم اجرا می‌کنم، چون کار باید از جنس ما باشد و از شوخی‌های خودمان فقط استفاده کنیم و همین طور بهتر است که بازیگر خودش نویسنده باشد یا شم نویسندگی داشته باشد.

وی ادامه داد: من و آقای امیر عضد خیلی سال است که با هم کار می‌کنیم و در برنامه‌های مختلف رادیویی با هم کار کردیم، تهیه کننده‌ها متوجه شدند که ما می‌توانیم به عنوان یک زوج کار‌های طنز انجام دهیم و الان چند سالی است که با هم کار می‌کنیم و یک تیم هستیم.

این نویسنده و بازیگر طنز رادیو در خصوص طنز و هجو گفت: هجو هم نیاز است، ولی متنی از حالت هجو در می‌آید که هدفی پشت آن باشد و یک تلنگری به جایی بزند، کلا طنز شکلی از شوخ طبعی است و یک مفهومی در درون خودش دارد و کار طنز نویس اصلاح نیست بلکه قصدش اصلاح است.

وی ادامه داد: من برای نوشتن بسیار مطالعه می‌کنم و علاوه بر کتاب روزنامه هم خیلی مطالعه می‌کنم و از دل آنها سوژه در می‌آورم و باید بگویم که روزنامه خیلی بیشتر از کتاب به کار ما کمک می‌کند.

پارسا در پایان گفت: دوران رادیو نگذشته و تازه شروع شده، رادیو همچنان رسانه گرم است و مردم اغلب صبح‌ها که به سر کار می‌روند و بعد ازظهر‌ها که از سر کار برمی گردند، اغلب به رادیو گوش می‌دهند و برنامه‌های رادیو همچنان طرفداران خودش را دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • آمار فروش و تماشاگران نمایش های در حال اجرا
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو